E-mail marketing umarł! Konwersje uzyskiwane tym kanałem są coraz gorsze! Z takimi opiniami można spotkać się coraz częściej. Jednak równie popularne są opinie, że właśnie zaczyna się złota era e-mail marketingu. Opinie te oparte są na rosnących możliwościach z zakresie integracji systemów wysyłki z systemami CRM, ale przede wszystkim na rewolucji w obszarze sztucznej inteligencji. Gdzie zatem leży prawda? Czy rację mają krytycy tej formy marketingu? Czy może pogłoski o „śmierci” e-mail marketingu są mocno przesadzone?

 

Szybka i efektywna konwersja

Jeżeli firma oczekuje szybkiej konwersji to trudno nie zgodzić się z opinią, że e-mail marketing przestaje być dla niej atrakcyjnym działaniem promocyjnym. Duże lepsze wyniki można bowiem osiągnąć innymi kanałami marketingu – na przykład poprzez kampanie w mediach społecznościowych. Nie oznacza to jednak, że e-mail marketing jest działaniem nieskutecznym.

Nie ulega wątpliwości, że e-mail marketing jest bardzo dobrym sposobem na budowanie długotrwałych relacji z klientem. Niezbędne jest jednak spełnienie 3 warunków. Pierwszy z nich dotyczy liczby kontaktów z klientem. Trudno oczekiwać sprzedaży już po pierwszej wiadomości. Eksperci wskazują, że najczęściej do konwersji dochodzi dopiero po kilku lub kilkunastu wiadomościach. Drugim warunkiem jest pisanie o tematach zgodnych z zainteresowaniami klienta. Trudno bowiem oczekiwać sprzedaży w przypadku, gdy wysyłane wiadomości nie trafiają ani w gusta ani w potrzeby potencjalnego klienta. I wreszcie trzeci warunek – klienci muszą mieć wrażenie, że obsługiwani są przez ludzi, a nie przez automaty.

Sztuczna inteligencja pozwala firmom sprostać powyższym wymaganiom. Automatyczny asystenci nie tylko będą prowadzić konwersacją w klientami w ustalonych terminach, ale dodatkowo będą korespondować z klientami w sposób dla nich interesujący.

 

Integracja z systemem CRM

Istotną zaletą e-mail marketingu jest łatwość z jaką można zintegrować system wysyłki wiadomości z wykorzystywanym w firmie systemem CRM. Czy w tym przypadku również można liczyć na pomoc sztucznej inteligencji? Oczywiście, że tak. Inteligentne oprogramowanie wykorzystujące machine learning pozwala na analizę dużych zbiorów danych pochodzących z rozmaitych źródeł – między innymi z wiadomości otrzymywanych od klientów lub z badań zachowań klientów. Dzięki temu możliwe jest określanie rzeczywistych potrzeb klientów oraz budowanie ścieżek komunikacji zwiększających prawdopodobieństwo konwersji. Możliwe jest także przygotowywanie indywidualnych komunikatów, dzięki którym możliwa jest nie tylko „pierwsza sprzedaż”, ale również up-sell.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja sprawia, że e-mail marketing może stać się jeszcze bardziej użyteczny. I to zarówno w obszarze analizy danych w systemie CRM, jak również w obszarze komunikacji z potencjalnymi klientami.