Strona głównaTechnologiaDa Vinci Sztuczna inteligencja i machine learning przyszłością SCM

Da Vinci Sztuczna inteligencja i machine learning przyszłością SCM

Rośnie rynkowa popularność sztucznej inteligencji i machine learning. Technologia ta podbija coraz to nowe branże i coraz to nowe obszary działalności firm. Już nie tylko działy marketingu i sprzedaży dostrzegają korzyści płynące z jej wdrożenia i stosowania. Coraz częściej SI i ML stają się obiektem zainteresowania działów zakupów i zarządzania łańcuchem dostaw.

Czy faktycznie jest to technologia, która będzie decydowała o rynkowych przewagach konkurencyjnych? Czy w najbliższej przyszłości należy spodziewać się dużej liczby wdrożeń systemów wykorzystujących SI i ML? Czy software house-y mogą spodziewać się zwiększenia liczby zamówień?

 

Badania pokazują wzrost zainteresowania Sztuczną Inteligencją i Machine Learning

Działająca w Stanach zjednoczonych analityczna firma Teradata opublikowała rezultaty badania, w którym zapytała o obszary działalności przedsiębiorstw, które mogą być w niedalekiej przyszłości największymi beneficjentami wdrożenia rozwiązań wykorzystujących  Sztuczną Inteligencję i Machine Learning. Obszar zarządzania łańcuchem dostaw otrzymał aż 42 procent głosów i co bardzo ciekawe uzyskał wynik aż o 9 punktów procentowych wyższy niż sprzedaż.

Podobne dane opublikował amerykański Gartner. Aż 47 procent badanych przez tę znaną firmę menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie łańcuchem uznało, że Sztuczna Inteligencja i Machine Learning już teraz uważane są za technologie o największym potencjalnym wpływie na strategie zakupowe firm. W tym badaniu również zaobserwować można ciekawy trend. Otóż jeszcze w 2014 roku SI i ML w ogóle nie pojawiły się w odpowiedziach ankietowanych, gdyż uważane były za technologie niszowe i mało istotne dla rozwoju obszaru zakupów.

Zwiększone zainteresowanie Sztuczną Inteligencją i Machine Learning potwierdzają także menedżerowie software house-ów. Oczywiście w tym przypadku trudno o obiektywne dane, ale z deklaracji przedstawicieli branży jasno wynika, że przedstawiciele działów zakupów są coraz częstszymi klientami producentów oprogramowania.

 

Sztuczna Inteligencja jako źródło przewagi rynkowej?

Zwiększone zainteresowanie SI i ML  w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw nie powinno dziwić. Od kilkunastu miesięcy technologie te uważane są za jeden z najważniejszych trendów technologicznych na najbliższe lata – zarówno przez ekspertów jak i przedstawicieli softwarehouse-ów.

Jednak warto zauważyć, że obecnie systemy wykorzystujące SI i ML służą głównie szybkiej analizie danych pochodzących z łańcucha dostaw oraz predykcji możliwych przyszłych scenariuszy rynkowych. Oznacza to, że decyzje dotyczące strategii zakupowej nadal podejmowane są w tradycyjny sposób, co w oczywisty sposób wydłuża proces.

Według ekspertów prawdziwą wartością dodaną wynikającą z wdrożenia Sztucznej Inteligencji jest automatyzacja procesów decyzyjnych. Dzięki takiemu wykorzystywaniu nowości technologicznych możliwe będzie nie tylko ograniczenia pracochłonności w dziale zakupów, ale również budowanie opartych na danych strategii współpracy z dostawcami.

 

________________________________________________________________________
ARTYKUŁ SPONSOROWANY | Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę. 

Więcej artykułów

Popularne